Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh,
Setelah sekian lama mencari bahan rujukan serta pandangan dari uztaz-uztaz dan uztazah-uztazah dari tanah terulung University Al-Azhar dan juga pendapat kawan-kawan yang hebat-hebat belaka..alhamdulillah akhirnya berjaya saya simpulkn surah an-nisa ayat 31 yang sering disalah anggap dan disalah tafsir oleh mereka yang tidak mengkaji dahulu akan apa yg dilakukn atau diikuti..sesungguhnya kita akan dipersoalkn akan setiap apa yg dilakukan..subhanallah..sesungguhnya al-Quran itu lengkap dan islam itu agama yang mudah untuk diperaktikkan.
adakah islam membataskn kita dari mencantikkn diri?memakai pakaian yg cantik? adakah pakaian islam itu hanya jubah berwarna hitam? bukankah Allah menyukai kecantikan?mengapa berbeza cara pemakaian tudung?betol ke cara kita pakai tudung atau hanya mengikut masyarakat sekeliling?bagaimanakah cara pemakaian tudung yg sebenar?adakah tudung itu sekadar perhiasan? 1.wajib menutup dada
Ada ulama’ yang memperkatakan adalah wajib untuk tudung ditutup dibawah paras dada, diatas sebab-sebab dibawah :
-mengambil terus dari surah an-nisa ayat tanpa huraian atau penafsiran dari mana-mana pihak samada dari rujukan-rujukan utama seperti sunnah, hadith, kias mahupunijma’ ulama’.
-mengambil ayat sokongan dari surah al-Ahzab 33:59 iaitu “ Wahai nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuan serta perempuan-perempuan yg beriman supaya melabuhkn pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar). Cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenali (sebagai perempuan yang baik-baik), maka dengan itu mereka tidak akan diganggu. Dan ingatlah Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani”.
-mengambil terus dari surah an-nisa ayat tanpa huraian atau penafsiran dari mana-mana pihak samada dari rujukan-rujukan utama seperti sunnah, hadith, kias mahupunijma’ ulama’.
-mengambil ayat sokongan dari surah al-Ahzab 33:59 iaitu “ Wahai nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuan serta perempuan-perempuan yg beriman supaya melabuhkn pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar). Cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenali (sebagai perempuan yang baik-baik), maka dengan itu mereka tidak akan diganggu. Dan ingatlah Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani”.
2. tidak semestinya/ tidak
Ada pula yang memperkatakan adalah tidak wajib untuk menutup tudung itu dibawah paras dada, apabila aurat sudah ditutupi dengan pakaian yg longgar dan tidak menampakkn bentuk tubuh dan mengikut syariat islam, juga tidak menampakkn dada kerana pakaian itu sudah cukup tebal. Maka tidaksemestinya mereka perlu menutup dada mereka lagi kerana dihuraikan dari surah an-nisa ayat 31 iaitu tidak kiralah bagaimana mereka hendak menutup dada mereka ataupun perhiasan mereka dengan menegaskan ia tidak nampak kepada umum ataupun menjadi perhatian. Contohnya:
-kain baju itu sudah tebal dan dapat menutup perhiasan wanita, contohnya jika memakai kot ataupun sweater yang mampu menutup bahagian dada wanita itu dengan baik.
-pakaian itu sendiri yang tidak menampakkn bentuk tubuh contohnya jubah berwarna hitam.
Ada uztaz memberitahu saya semasa saya bertanyakn pendapatnya tentang surah an-nisa. Beliau berkata yang menjadi perhatian itu rambut ke?leher ke?telinga ke? Beliau berkata dada itu yg sebenarnya yg menjadi perhatian.
-pakaian itu sendiri yang tidak menampakkn bentuk tubuh contohnya jubah berwarna hitam.
Ada uztaz memberitahu saya semasa saya bertanyakn pendapatnya tentang surah an-nisa. Beliau berkata yang menjadi perhatian itu rambut ke?leher ke?telinga ke? Beliau berkata dada itu yg sebenarnya yg menjadi perhatian.
Dan ada uztazah memberitahu sy ada sebab mengapa disuruh wanita untuk menjaga perhiasan mereka dan jika setakat hendak menutup dengan kain yg jarang dan nipis serupa dengan tidak menutupnya jika hanya “nak cukup syarat”…katanya fikirlah bagaimana cara pun hendak menutup perhiasan, kerana bukan yang memkai tudung labuh ataupun jubah itu semestinya betul, tudung labuh itu mengapa nipis dan lembut sehinggakan bila ditiup angina dah boleh nmpak lebih jelas berbanding yang hanya memakai tudung sebar katanya lagi..tepuk dada tnyalah iman memberi peringatan kepada saya.
Sekarang ini, pada kebiasaannya Islam seseorg itu dinilai dari sudut pandangan luar, terutama sekali cara berpakaian. Bagi perempuan tudung itu sudah menjadi satu ukuran yang utama sehinggakan ada junior (yg free hair) mengadu kat saya, dia kata ada kakak2 usrah (MMU) yang jelling kat dia, masa dia senyum pon buat2 xnampk seolah2 yang tidak memakai tudung itu sah2 ahli neraka dan yg memakai tudung itu sah2 ahli syurga (maaf cakap..inilah reality).
Sesiapa yang tidak bertudung kepala dianggap bukan Islam yang baik, perempuan yang pakai tudung otomatik dianggap lebih baik dari yg tidak.
Sesiapa yang tidak bertudung kepala dianggap bukan Islam yang baik, perempuan yang pakai tudung otomatik dianggap lebih baik dari yg tidak.
Bagi lelaki pula, sesiap yg berketayap and berjanggut secara otomatik akan dipilih untuk mengimamkan masjid, tidak pun..dipandang teramatlah tinggi seolah2 janggut dan kupiah itu equals to ilmu agama dia..inilah mindset manusia. Allah tak pernah judge kita by the cover..
Salah satu definisi islam ialah tunduk patuh pada Allah sebagai contoh (2:131), bila Allah berkata “Aslim” kepada Nabi Ibrahim, dia menjawab “Aslamu” kepada pemelihara semua alam.
Tunduk patuh boleh dikaitkan dengan percaya, ikut perintah dan taat, sebagai contoh. Adakah itu semua berkaitan dengan perbuatan fizikal atau zahir seseorg? Sebahagiannya ya, sebahagiannya tidak. Perhatikan ayat 2: 177 berikut:
Salah satu definisi islam ialah tunduk patuh pada Allah sebagai contoh (2:131), bila Allah berkata “Aslim” kepada Nabi Ibrahim, dia menjawab “Aslamu” kepada pemelihara semua alam.
Tunduk patuh boleh dikaitkan dengan percaya, ikut perintah dan taat, sebagai contoh. Adakah itu semua berkaitan dengan perbuatan fizikal atau zahir seseorg? Sebahagiannya ya, sebahagiannya tidak. Perhatikan ayat 2: 177 berikut:
Ia bukanlah ketaatan bahawa kamu memalingkan muka kamu ke Timur dan ke Barat, tetapi ketaatan adalah percaya kepada Allah, dan hari akhir, dan malaikat-malaikat, dan kitab-kitab, dan nabi-nabi; dan memberikan harta walaupun dicintainya, kepada sanak-sanak saudara, dan anak-anak yatim, dan org-org miskin, dan musafir, dan org yg meminta-minta;dan memerdekakan hamba, dan melakukan solat,dan memberikan zakat, dan mereka menepati perjanjian mereka, apabila mereka membuat perjanjian, dan orang-org yg bertakwa (takut kepada Tuhan) dengan benar (2:177).
Daripada ayat 2:177 kita boleh faham dengan jelas bahawa ketaatan kepada Allah itu bukanlah dengan sekadar perbuatan atau kelakuan yg pada kebiasaanya dianggap taat. Terdapat banyak lagi ayat-ayat al-quran yg berkaitan dengan ketaatan.
Jadi, bagaimana pula ramai org yag menilai ketaatan kepada Allah dengan mengaitkan dengan tudung kepala, janggut, ketayap dan sebagainya.?? Kita harus ingat Allah telah memberi amaran tersebut:
“ jika kamu mentaati kebanyakan org dibumi, mereka menyesatkan kamu daripada jalan Allah; mereka mengikut hanya sangkaan, semata-mata dugaan.” (6:116)
“ jika kamu mentaati kebanyakan org dibumi, mereka menyesatkan kamu daripada jalan Allah; mereka mengikut hanya sangkaan, semata-mata dugaan.” (6:116)
Contohnya bak kata abang faisal, sesetengah org hanya akan menerima diri kita hanya juka kita sefikrah dengannya. Jika pakai tudung labuh/berketayap..geng de yg pakai tudung labuh/berketayap belaka..yg pakai tudung biasa atau tidak bertudung tidak dilayan walaupun ilmu mereka lebih tinggi dari yg memakai tudung labuh/berketayap.
Memakai tudung, memakai jubah, memakai ketayap atau apa saja pakaian adalah hak individu..terpulang pada mereka bahgaimana hendak melindungi diri mereka. Mengaitkan dengan suruhan Allah mahupun Rasul dan mendapat pahala lebih adalah tidak tepat. Masakan cara berpakaian harian , cara berpakaian untuk solat pun Allah tidak tetapkn..memakai telekung berwarna putih seperti dimalaysia contohnya hanyalah budaya...wallahualam
fikirlah sendiri..kita mencari keredhaan Allah..bukanlah "keredhaan" manusia...